Sunday, September 19, 2010

Doa yg dimakbulkan seta-merta

Petang tersebut solat d masjid... setelah selesai mengerjakan solat aku pon cari port tuk berbaring, seperti biasa koridor ini lah ku lepak2 baring tyme kedet Palapes dlu. Teringat jugak kisah2 lame tyme dulu-dulu. Ku cuba untuk lelapkan mata buat seketika, kipas telah ku pasang tp still lg bahang panas masih dapat ku rasakan.

Kemudian bru ku berfikir sejenak yg dlu ak pernah buat hajad yang dapat dimakbulkan dengan serta merta.. dimana dlu ak tyme penat2 ak mintak pertolongan dari allah untuk datangkan angin meniup ku.

Ku mencuba kali nie, tengok agak2 nye jd lagi ke mcm dulu yg pernah ku lakukan. Dengan niat " Ya Allah datang kan angin yang meniup ke hamba mu ini yang sedang kepanasan " berulang kali jugaklah..dlm 3kali. dan dan lepas tu habis je berhajad tetiba jer kedengaran satu dentuman guruh. Keadaan diluar mcm ok jer mendung pun tidak.

Dengan tidak langsung ak pun masuk ke dalam masjid tersebut dan pasang kipas yg agak laju dari kipas yang di luar tadi lalu ak pun terbaring di tepi-tepi dinding masjid tersebut. Tak lame kemudian, tetiba kedengaran macam bising diluar. Tp aku masih rilex terbaring disitu pandang2 jugak cam terang jer diluar tu. Tetapi hati ku tergerak untuk meninjau keadaan diluar ye ku hujan nie..cam pelik jerk.

Lantas terus bangun dan menjenguk diluar, keadaan cerah jer.. tp tak nampak pon titisan2 air kat simin2 koridor dan tar jalan tersebut. Bunyi zink masjid tersebut bukan main kuat air menitik.. lalu ku terus keluar dr masjid, dalam perjalanan nak keluar tu bru ak terbau wap air hujan. sah...sah nie hujan, tetapi air hujan tersebut halus jer. Udara persekitaran pun makin menyejuk.

Terus...... Allhamdulillah....

Rahmat hujan turun hajad dimakbulkan rupa-rupanya..walaupon angin yang dijanjikan tidak datang rupa-rupanya ada hikmah disebalik nya "pucuk dipinta ulam mendatang" rupa-rupanya hujan yang turun untuk mendingin dan menyejukan persekitaran.


kita hendaklah mensyukuri nikmat tuhan dan juga hendaklah sentiasa mengucapkan allhamdulillah dengan nikmat yang selalu diberikan kepada kita. tetapi ku bersyukur dimana doa ku agak cepat dimakbullkan...Allhamdulillah..

2 comments: