Sunday, July 4, 2010

Mari kita berkenalan dengan mereka ini...

Tahukah anda semenjak dahulu kala lagi aspek keselamatan dan kesihatan telah wujud didunia
ini. Mungkin ramai yang tidak tahu siapa mereka, apa yang telah mereka ini buat dan apakah sumbangan mereka terhadap perubahan di dunia ketika ini.


HAMMURABI - tHe King of Babylon ( 1792 - 1750 BC )
Hammurabi's Code - Kod undang2 bertulis pertama. Kod terukir di monumen batu hitam, ketinggian 8 kaki untuk tatapan orang ramai.Kandungan kod ini specific kepada hukuman yg dikenakn bagi pelanggar undang2.Falsafah dye "Eye for eye, tooth for tooth"
*BC- Before Cristy's

HIPPOCRATES ( 460 - 377 BC )
Seorang doktor Greek terkenal, dikenali 'Father of Medicine'.Percaya bahawa tubuh perlu diubati secara keseluruhan dan bukan hanya sebahagiannya.
Tepat menggambarkan gejala penyakit dan merupakan doktor pertama yang secara tepat menggambarkan gejala radang paru-paru, serta epilepsi pada anak-anak.


PLINY THE ELDER ( 23 - 27 AD )
Seorang senator Roman. Pada abad pertama beliau menulis dimana pekerja zaman dulu menggunakan "bladder" untuk menutup mulut mereka bg mempertahankan diri dari habuk.
Beliau juga menulis tentang hazard merkuri.
*AD- After .....


PARACELSUS (1493-1541)
Nama sebenar Phillippus Aureolus Theophrastus Bombastus von Hohenheim.
Beliau seorang doktor Switzerland dan dikenali "Father of Toxicology".
menulis tentang penyakit pekerjaan iaitu penyebab penyakit paru-paru dikalangan pekerja lombong adalah disebabkan oleh stim yang terhasil dari logam-logam lombong.Beliau juga mengkaji "dos" dimana "semua material beracun , tidak ada yang tidak beracun hanya dos yang tepat membezakan racun ataupun penawar".

BERNARDO RAMAZZINI (1633-1714)
Dikenali sebagai " Father of Occupational Medicine". menulis "De Morbis Artificium Diatriba"( Penyakit-penyakit pekerja ) - merangkumi simptom merkuri dan juga keracunan plambum dan beberapa penyakit pekerja. Beliau juga menulis tentang patologi silikosis dan mencadangkan langkah berjaga-jaga untuk mengelak bahaya.



Dengan bermulanya tokoh-tokoh ini maka bermulalah peningkatan terhadap keselamatan dan kesihatan pekerjaan di hari ini. Dengan itu, terhasilnya akta-akta apabila digubal dari satu era ke satu era yang baru.

No comments: